splash-1
splash-2
splash-3
Kancelaria Radców Prawnych » Prawo bankowe » Kradzież pieniędzy z konta

Kradzież pieniędzy z konta

Prowadzimy sprawy, w których klienci zostali okradzeni przez przestępców w wyniku braku odpowiednich zabezpieczeń ze strony banków.

Reprezentujemy klientów w sądzie w sprawach dot. nieautoryzowanych transakcji handlowych, czyli przypadków, w których przestępca:

  • ukradł klientowi kartę kredytową
  • podstawił klientowi fałszywą stronę internetową banku w wysłanym linku (tzw. phishing)
  • podaje się za „pracownika banku” i namawia klienta do zerwania lokat i przelania pieniędzy na bezpieczne konto (tzw. spoofing/vishing).

Pomagamy klientom odzyskać pieniądze, które utracili w wyniku zaniechań po stronie banków.

Co to jest nieautoryzowana transakcja płatnicza?

Jeśli ktoś, uzyskując w sposób nielegalny dostęp do Twojego konta, dokonuje z niego przelewów na swoje konto, to znaczy, że padłeś ofiarą przestępstwa internetowego. Z wykorzystaniem Twoich danych i konta w banku przestępca wykonał tzw. nieautoryzowaną transakcję płatniczą. Nieautoryzowana transakcja płatnicza to taka transakcja płatnicza, na którą nie wyraziłeś zgody (została dokonana bez Twojej wiedzy i woli). Przykładem takich oszustw internetowych początkowo były te polegające na podstawieniu klientowi fałszywej strony internetowej banku (tzw.  phishing), wyłudzeniu danych uwierzytelniających, utworzeniu zaufanego odbiorcy, a następnie wyprowadzeniu środków z konta. Kolejno przestępcy wysyłali klientom linki na OLX czy WhatsApp, gdzie należało podać dane z karty bankowej. Aktualnie najczęstszym rodzajem przestępstw jest kontaktowanie się przez przestępców z klientami i podawanie się za pracowników banku (często towarzyszy temu wyświetlanie się również numeru kontaktowego banku).

Czy bank może odmówić zwrotu skradzionych pieniędzy?

Jeśli na Twoim koncie została wykonana nieautoryzowana transakcja płatnicza, Bank powinien zwrócić Ci środki w następnym dniu po tym, w którym zgłosiłeś kradzież w oddziale banku (tzw. zasada D+1). Jedyną sytuacją, w której bank miałby prawo odmówić Ci zwrotu tych środków na tym etapie zgodnie z prawem, jest ta, w której bank to Ciebie podejrzewałby o popełnienie przestępstwa. W takiej sytuacji bank musiałby też złożyć zawiadomienie o popełnieniu przestępstwa. W praktyce nie zdarzyło się nam jeszcze (niestety), aby jakikolwiek bank zwrócił te środki na etapie przedsądowym.

Na etapie postępowania sądowego bank może również się bronić i wykazywać, że doprowadziłeś do kradzieży umyślnie albo w wyniku umyślnego lub będącego skutkiem rażącego niedbalstwa naruszenia obowiązków, które spoczywają na Tobie z tytułu korzystania z instrumentu płatniczego.

Czy klient banku może odzyskać wszystkie skradzione pieniądze?

Klient może odzyskać wszystkie skradzione pieniądze, przy czym kwota do zwrotu jest pomniejszana o zryczałtowaną wysokość określoną w ustawie. Zgodnie z ustawą o usługach płatniczych klient banku odpowiada za kradzież z konta do wysokości równowartości 50 euro w walucie polskiej, ustalonej przy zastosowaniu kursu średniego ogłaszanego przez NBP obowiązującego w dniu wykonania transakcji. Średnio jest to kwota 200 zł – 250 zł.

Czy klient musi spłacać umowy zawarte na jego nazwisko?

Nie, klient nie musi spłacać umów zawartych na jego nazwisko, a których on sam nie podpisywał. Wiąże się to jednak z ryzykiem wpisania do rejestru BIK, ponieważ banki nie respektują faktu, że to nie klient zawierał umowy kredytu czy pożyczek. Prawnicy Kancelarii pomagają przygotować wniosek do sądu o zawieszenie spłat rat kredytowych w trakcie trwania postępowania oraz zakazującego bankowi dokonywania wpisów w BIK. Wówczas zgodnie z prawem nie będziesz musiał spłacać rat kredytu (którego nie wziąłeś) i nie poniesiesz z tego tytułu negatywnych konsekwencji w postaci wpisu do BIK.

Jak Kancelaria pomaga w odzyskaniu skradzionych pieniędzy?

Kancelaria pomaga klientom w odzyskaniu skradzionych pieniędzy poprzez przygotowanie pozwu wraz z wnioskiem o zawieszenie spłat rat kredytowych. Przez cały okres trwania postępowania radca prawny kancelarii będzie sporządzał w Twoim imieniu wszystkie pisma procesowe do sądu i odpowiadał za kontakt z sądem. Przede wszystkim będzie jednak reprezentował Cię na rozprawach w sądzie. Prawnicy naszej kancelarii posiadają duże doświadczenie w prowadzeniu spraw sądowych, dzięki czemu klienci czują się zaopiekowani przez cały okres trwania sprawy w sądzie.

W jakim sądzie będzie toczyła się sprawa sądowa?

Sprawa sądowa może toczyć się albo w sądzie w mieście, gdzie siedzibę ma bank albo w sądzie, który jest właściwy dla Twojego miejsca zamieszkania. W zdecydowanej większości przypadków klienci decydują się na wybór sądu, który znajduje się bliżej ich miejsca zamieszkania.

Jakie dokumenty będą potrzebne do założenia sprawy w sądzie?

W sprawie dot. kradzieży pieniędzy z konta najważniejszy będzie przygotowany opis sytuacji, która Cię spotkała. Od chwili złożenia pozwu w sądzie do czasu wyznaczenia rozprawy może minąć kilka miesięcy, dlatego bardzo ważne jest, żebyś od razu dokładnie opisał, co się wydarzyło w Twojej sprawie.

Dodatkowo potrzebne mogą być następujące dokumenty:

  1. wyciąg z rachunku bankowego,
  2. reklamacja złożona do Banku,
  3. odpowiedź Banku na reklamację,
  4. potwierdzenie złożenia zawiadomienie o popełnieniu przestępstwa.

Koszty prowadzenia sprawy dotyczącej nieautoryzowanych transakcji

W sprawach dotyczących nieautoryzowanych transakcji  koszt opłaty sądowe to 1 000,00 zł. Jeśli w sprawie będzie reprezentował Cię profesjonalny pełnomocnik konieczne jest wówczas zapłacenie 17 zł tytułem opłaty skarbowej.

Koszty pomocy prawnej uzgadniane są indywidualnie i uzależnione są od tego, jaką kwotę straciłeś i jakie umowy zostały zawarte na Twoje dane osobowe. Kancelaria w sprawach dot. nieautoryzowanych transakcji nie pobiera jednak success fee liczonego od skradzionej kwoty nominalnej odzyskanej od banku.

Szukasz pomocy prawnej w ramach naszych specjalizacji? Zobacz listę usług.

Znamy realia biznesowe, zapewniamy praktyczne rozwiązania dla przedsiębiorców.

Posiadamy wieloletnie doświadczenie procesowe. Na bieżąco reagujemy na zmiany w przepisach prawa. Stawiamy na wiedzę, wysoki poziom naszych usług i dobrą komunikację z Klientami. Zapraszamy do kontaktu.

Zaufali nam

Przeczytaj co o nas mówią nasi klienci
Przejdź do rekomendacji