Raporty ESG
Zgodnie z zasadami określonymi przez unijną dyrektywę ws. sprawozdawczości przedsiębiorstw w zakresie zrównoważonego rozwoju (CSRD), wszystkie duże i średnie przedsiębiorstwa podpadające pod regulacje dyrektywy, zobowiązane są zawrzeć w sprawozdaniu z działalności informacje dotyczące kwestii środowiskowych, społecznych oraz ładu korporacyjnego.
ESG to nie tylko obowiązek raportowania. Wdrożenie polityki zrównoważonego rozwoju pozwoli na udoskonalenie strategii biznesowej firmy, a postępowanie biznesowe zakładające zrównoważony rozwój przyczyni się do osiągnięcia przez przedsiębiorstwo w przyszłości znacznych korzyści.
Obowiązek corocznego sporządzania raportów ESG (Environmental, Social and Corporate Governance) dotyczy (od 2024 roku) spółek kapitałowych oraz grup kapitałowych zatrudniających ponad 500 pracowników oraz spełniających następujące kryteria finansowe: suma bilansowa powyżej 20 mln euro i / lub roczne przychody powyżej 40 mln euro. Podmioty te złożą pierwsze sprawozdanie niefinansowe obejmujące okres za rok 2024 w 2025 roku. Najwięksi gracze na rynku opracowują sprawozdania niefinansowe w podobnym kształcie już od lat realizując wytyczne GRI (międzynarodowe wzorce dobrowolnego raportowania w zakresie odpowiedzialnego biznesu i zrównoważonego rozwoju).
Dyrektywa oraz wydane na jej podstawie rozporządzenie wykonawcze nakładają na przedsiębiorców szereg obowiązków w zakresie zbierania informacji oraz raportowania w obrębie zrównoważonego rozwoju. Opracowanie raportu ESG wymaga cyklicznego zbierania przez spółkę w danym roku informacji oraz kompletowania dokumentów potrzebnych do jego sporządzenia.
W następnych latach obowiązek raportowania niefinansowego zostanie również rozciągnięty na mniejsze przedsiębiorstwa. Obowiązkiem sporządzenia raportu może zostać objęty ponadto kontrahent spółki, wobec którego dyrektywa wprost nie przewiduje takiego obowiązku. Znaczna część podmiotów działających na rynku znajduje się bowiem w tzw. „łańcuchu dostaw” większego przedsiębiorcy objętego obowiązkiem raportowania. Przedsiębiorca ten w świetle regulacji CSRD ma obowiązek zbierania danych dotyczących zrównoważonego rozwoju ze swojego łańcucha dostaw, może zatem skierować zapytanie do kontrahenta, dostawcy w zakresie realizacji przez nich tematów ESG.
Na przedsiębiorcach ponadto spoczywa obowiązek takiego zarządzania łańcuchem dostaw (czy też doboru podmiotów znajdujących się w łańcuchu dostaw) aby realizować cele ESG. Przedsiębiorcy będą zatem wymagać od swoich kontrahentów stosowania zasad zrównoważonego rozwoju oraz zbierania danych w tym zakresie zgodnie z CSRD. Innymi słowy, spółka będzie niejako zmuszona stosować się do standardów ESG aby utrzymać współpracę z przedsiębiorcą objętym obowiązkiem raportowania i nie wypaść z łańcucha dostaw.
Szukasz pomocy prawnej w ramach naszych specjalizacji? Zobacz listę usług.
Znamy realia biznesowe, zapewniamy praktyczne rozwiązania dla przedsiębiorców.
Posiadamy wieloletnie doświadczenie procesowe. Na bieżąco reagujemy na zmiany w przepisach prawa. Stawiamy na wiedzę, wysoki poziom naszych usług i dobrą komunikację z Klientami. Zapraszamy do kontaktu.
Ze względu na konieczność zarządzania łańcuchem dostaw, ukazuje się potrzeba wprowadzenia odpowiednich narzędzi umożliwiających zbieranie danych od małych i średnich przedsiębiorstw.
Pojawiają się propozycje wdrażania przez przedsiębiorstwa objęte obowiązkiem raportowania regulaminów obejmujących zbiór zasad postępowania zbieżnych z celami ESG dedykowanych dla mniejszych kontrahentów, którzy znajdują się w łańcuchu dostaw. Wymóg raportowania (a co za tym idzie prowadzenia strategii biznesowej zbieżnej z zasadami zrównoważonego rozwoju) rozciąga się zatem na cały szereg podmiotów nieobjętych zakresem podmiotowym dyrektywy.
Dyrektywa stawia wymogi, które początkowo mogą sprawiać wrażenie trudnych do wdrożenia w firmie. Jednak gromadzenie na bieżąco danych na potrzeby raportu ESG pozwoli na sprawne i rzetelne jego sporządzenie. CSRD zakłada długoterminową strategię, która pozwoli przedsiębiorcom stosującym się do zasad zrównoważonego rozwoju na uzyskiwanie wzrostu przychodów oraz zwiększenie renomy na rynku. ESG to nie tylko obowiązek raportowania, ale również możliwość stworzenia atrakcyjniejszej strategii biznesowej firmy. Pierwszym krokiem dla przedsiębiorstw jest zespolenie strategii ESG ze strategią biznesową i kulturą korporacyjną spółki.
W oczach kontrahentów i inwestorów spełnianie przez firmę celów, polityk i standardów zrównoważonego rozwoju stanowi wartość dodaną. ESG staje się narzędziem zarządczym, a wdrożenie CSRD pozwoli także na rozwijanie modelu sprzedaży konsultacyjnej w oparciu o ESG. ESG to szansa dla firmy, stanowi zmianę rozmowy biznesowej poprzez skierowanie uwagi na model wartości, jaki prezentuje przedsiębiorstwo.
Blog
To może Cię zainteresować