Kancelaria Radców Prawnych » Wyrok Sądu Okręgowego w Warszawie – unieważnienie umowy w tzw. sprawie frankowej
Wygrane sprawy frankowe

Sąd Okręgowy w Warszawie ogłosił dziś wyrok w znanej medialnie sprawie dotyczącej kredytu frankowego, państwa Dziubaków, zaciągniętego w Raiffeisen Banku (dawniej: Polbank EFG).

Co mówi wyrok Sądu Okręgowego w sprawia kredytów frankowych?

Przypominamy, że Sąd Okręgowy w Warszawie w 2018 r. wystosował w tej sprawie pytanie prejudycjalne do TSUE, który w październiku orzekł, że polskie sądy zasadniczo nie mogą plombować umów kredytowych po wyeliminowaniu z ich treści postanowień niedozwolonych ale mają prawo je unieważniać i prawo Unii nie stoi temu na przeszkodzie. Sprawa wróciła do warszawskiego sądu, który dziś uznał umowę kredytową w przedmiotowej sprawie za nieważną. Wyrok ten nie ma charakteru precedensowego, to bowiem kolejne w ostatnim czasie orzeczenie, w którym sąd nie bał się pójść w kierunku unieważnienia umowy dochodząc do słusznego wniosku, że postanowienia indeksacyjne określają główne świadczenia stron i sformułowano je w sposób niejednoznaczny. Brak ich w treści umowy powoduje upadek całej umowy. Dodatkowo sąd w ustnych motywach swojego rozstrzygnięcia zwrócił uwagę na nierównomierność ryzyka stron umowy. Bank w żaden sposób nie zlimitował ryzyka kredytobiorców jakie niosło za sobą zaciągnięcie zobowiązania w złotym indeksowanego kursem waluty obcej.

Wyrok nie jest prawomocny i prawdopodobnie pozwany w sprawie bank będzie składał apelację ale nie sposób nie docenić jego wagi właśnie z uwagi na fakt, że to w tej sprawie wypowiedział się Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej, a jego orzeczenie wiąże polskie sądy w podobnych sprawach, a zatem w istocie we wszystkich postępowaniach dotyczących tzw. kredytów frankowych.