Kto i kiedy musi składać sprawozdanie ESG (raport ze zrównoważonego rozwoju)?
Od dłuższego czasu sporo słychać o raportach ESG, a sprawozdawczość ze zrównoważonego rozwoju jest tematem, który dotyka wielu przedsiębiorców. Polscy przedsiębiorcy czekają na implementację unijnych dyrektyw związanych z nowym obowiązkiem sprawozdawczym: raportowania kwestii zrównoważonego rozwoju, czyli raporty ESG. Z końcem sierpnia 2024 roku, na stronie Rządowego Centrum Legislacji (https://legislacja.rcl.gov.pl/projekt/12381804/katalog/13035996#13035996) pojawiła się zaktualizowana wersja projektu zmiany ustawy o rachunkowości wprowadzającego do polskiego systemu prawnego regulacje unijne dotyczące raportowania przez przedsiębiorstwa zrównoważonego rozwoju wynikające z tzw. Dyrektywy CSRD. Projekt ustawy rozwiązał wątpliwości dotyczące zakresu podmiotowego dyrektywy CSRD czyli odpowiedział na pytanie „kogo dotyczy obowiązek sporządzania sprawozdań zrównoważonego rozwoju?”.
Sprawozdanie za 2024 | Sprawozdanie za 2025 | Sprawozdanie za 2026 |
500 osób zatrudnionych 110 mln zł aktywów lub 220 mln zł przychodów netto | > 250 osób zatrudnionych > 110 mln zł aktywów > 220 mln zł przychodów netto | 50 – 250 osób zatrudnionych 33 – 110 mln aktywów 66 – 220 mln zł przychodów netto |
jednostka o której mowa w art. 2 ust. 1 pkt 3) u.r.1, ASI, emitent papierów wartościowych, krajowa instytucja płatnicza, instytucja pieniądza elektronicznego | brak dodatkowych wymogów | jednostka jest emitentem na giełdzie |
Powyższa tabela stanowi uproszczenie oraz skrót regulacji odnoszących się do obowiązku raportowania zrównoważonego rozwoju stworzony na podstawie przepisów nowelizacji ustawy o rachunkowości. Wymogi zostały doprecyzowane w dalszej treści artykułu.
Kogo dotyczy obowiązek sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju? Czym w praktyce jest duża jednostka oraz mała i średnia jednostka? Od kiedy wchodzi w życie obowiązek raportowania ESG? W jakim terminie moja spółka powinna sporządzić sprawozdanie dot. zrównoważonego rozwoju?
W tym artykule omówimy zakres podmiotów, które w praktyce zostaną objęte obowiązkiem raportowania ESG (sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju). Z roku na rok krąg jednostek obowiązanych do raportowania będzie coraz szerszy. Szereg podmiotów wskazanych w projekcie nowelizacji może skorzystać również z możliwości prowadzenia uproszczonej sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju. Nasza kancelaria prawna specjalizuje się w sporządzaniu raportów ESG.
W celu ustalenia jakich jednostek dotyczy obowiązek raportowania, w ustawie o rachunkowości wprowadzone zostały kryteria wielkościowe oraz kryterium formy prawnej jednostek, a obowiązek raportowania stopniowo na przestrzeni lat 2023-2027 obejmie coraz więcej „mniejszych” podmiotów. Obowiązek sprawozdawczości ze zrównoważonego rozwoju wraz z wejściem w życie projektowanej ustawy zostanie rozszerzony z około 150 podmiotów na około 4500 podmiotów, temat ten był przedmiotem uwag zgłoszonych do projektu ustawy oraz wyjaśnień Ministra Finansów z dnia 4 września 2024 roku.
Projekt nowelizacji ustawy o rachunkowości wprowadza bowiem rozszerzony zakres jednostek zobowiązanych do sprawozdania informacji na temat zrównoważonego rozwoju. Jak czytamy w uzasadnieniu projektu zmiany ustawy, obowiązek sprawozdawczości ESG obejmie:
- duże jednostki,
- jednostki dominujące dużej grupy kapitałowej,
- małe i średnie jednostki dopuszczone do obrotu na rynku regulowanym (z wyłączeniem notowanych mikroprzedsiębiorstw) oraz
- spełniające określone warunki i kryteria wielkości jednostki zależne i oddziały z siedzibą w państwie członkowskim UE, których odpowiednio jednostka dominująca najwyższego szczebla lub jednostka samodzielna podlega przepisom prawa państwa trzeciego.
Forma prawna jednostki
Zgodnie z projektem ustawy, przepisy dot. sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju mają zastosowanie do jednostek będących:
- spółką kapitałową (sp. z o.o., S.A., P.S.A.);
- spółką komandytowo-akcyjną;
- spółką jawną lub komandytową, której wszystkimi wspólnikami ponoszącymi nieograniczoną odpowiedzialność są spółki kapitałowe, spółki komandytowo-akcyjne lub spółki z innych państw o podobnej do tych spółek formie prawnej;
- zakładami ubezpieczeń i zakładami reasekuracji;
- bankiem krajowym, oddziałem instytucji kredytowej albo oddziałem banku zagranicznego w rozumieniu odpowiednio art. 4 ust. 1 pkt 1, 18 i 20 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Prawo bankowe.
W artykule skupimy się na omówieniu wymogów sprawozdawczości dotyczących dużych jednostek, jednostek średnich i małych będących emitentami papierów wartościowych dopuszczonych do obrotu na jednym z rynków regulowanych Europejskiego Obszaru Gospodarczego, które działają w formie spółki.
Zobacz też: Fundacja rodzinna
Kryterium wielkościowe
Ustawa zawęża katalog podmiotów objętych obowiązkiem raportowania ESG poprzez wprowadzenie kolejnych wymogów, jakie spełnić muszą wymienione powyżej rodzaje jednostek. Obowiązkiem sporządzania sprawozdań niefinansowych z zakresu zrównoważonego rozwoju objęte są:
- jednostka mała i jednostka średnia (dotyczy to jedynie jednostek będących emitentami papierów wartościowych dopuszczonych do obrotu na jednym z rynków regulowanych Europejskiego Obszaru Gospodarczego) oraz
- jednostka duża (bez względu na to czy jest emitentem papierów wartościowych).
O ile pierwsze z kryteriów (rodzajowe, dotyczące formy prawnej jednostki) nie budzi wątpliwości, o tyle kryterium wielkościowe wprowadzone w Dyrektywnie CSRD, a następnie doprecyzowane w projekcie nowelizacji ustawy o rachunkowości sprawia trudności interpretacyjne. Omówienie tego tematu jest o tyle istotne, iż na podstawie dwóch w/w kryteriów, przedsiębiorcy są zobowiązani określić czy ich spółka zostanie objęta obowiązkiem raportowania ESG.
Zobacz też: Obsługa prawna firm
Za jaki okres bada się kryterium wielkościowe?
Spełnienie kryteriów wielkościowych bada się dla danej jednostki za dwa lata, tj. w: i) roku obrotowym, za który sporządza ona sprawozdanie finansowe, oraz ii) roku poprzedzającym ten rok obrotowy. Natomiast w przypadku jednostki rozpoczynającej działalność (albo prowadzenie ksiąg rachunkowych w sposób określony ustawą) – w roku obrotowym, w którym rozpoczęła działalność (albo prowadzenie ksiąg rachunkowych w sposób określony ustawą).
Jednostka mała / średnia / duża – kryterium wielkościowe
Jednostka mała to taka, która nie przekroczyła co najmniej dwóch z następujących trzech wielkości:
🡪 33 000 000 zł – sumy aktywów bilansu na koniec roku obrotowego,
🡪 66 000 000 zł – przychodów netto ze sprzedaży towarów i produktów za rok obrotowy,
🡪 50 osób – średniorocznego zatrudnienia w przeliczeniu na pełne etaty,
* obowiązek sprawozdawczości ESG obejmie od 2026 roku jedynie jednostki małe będące emitentami papierów wartościowych dopuszczonych do obrotu na jednym z rynków regulowanych Europejskiego Obszaru Gospodarczego.
Zobacz też: Obsługa prawna spółek
Jednostka średnia to taka, która nie przekroczyła co najmniej dwóch z następujących trzech wielkości:
🡪 110 000 000 zł – sumy aktywów bilansu na koniec roku obrotowego,
🡪 220 000 000 zł – przychodów netto ze sprzedaży towarów i produktów za rok obrotowy,
🡪 250 osób – średniorocznego zatrudnienia w przeliczeniu na pełne etaty,
* obowiązek sprawozdawczości ESG obejmie od 2026 roku jedynie jednostki średnie będące emitentami papierów wartościowych dopuszczonych do obrotu na jednym z rynków regulowanych Europejskiego Obszaru Gospodarczego.
Jednostka duża to taka, która przekroczyła co najmniej dwie z następujących trzech wielkości:
🡪 110 000 000 zł – sumy aktywów bilansu na koniec roku obrotowego,
🡪 220 000 000 zł – przychodów netto ze sprzedaży towarów i produktów za rok obrotowy,
🡪 250 osób – średniorocznego zatrudnienia w przeliczeniu na pełne etaty,
* obowiązek sprawozdawczości ESG obejmie od 2025 roku wszystkie duże jednostki, bez względu na to czy posiadają status emitenta na giełdzie.
Utrata statusu jednostki małej / średniej / dużej
Jednostka traci status jednostki odpowiednio małej / średniej, jeżeli przez 2 lata z rzędu (w roku obrotowym, za który sporządza sprawozdanie finansowe, oraz w roku poprzedzającym ten rok obrotowy) przekroczyła co najmniej dwie z trzech w/w wielkości. Jednostka traci status jednostki dużej, jeżeli przez 2 lata z rzędu (w roku obrotowym, za który sporządza sprawozdanie finansowe, oraz w roku poprzedzającym ten rok obrotowy) nie przekroczyła co najmniej dwóch z trzech w/w wielkości.
Zobacz też: Mediacje gospodarcze
W którym roku obowiązek sprawozdawczy obejmie moją spółkę?
Powyższa tabela stanowi uproszczenie oraz skrót regulacji odnoszących się do obowiązku raportowania zrównoważonego rozwoju stworzony na podstawie przepisów nowelizacji ustawy o rachunkowości (art. 1, art. 11 ust. 5, art. 63q ust. 1, art. 63r ust. 1).
Termin sporządzenia sprawozdania ESG
Zgodnie z projektowanym art. 63r ust. 1 nowelizacji ustawy o rachunkowości, jednostki obowiązane są do przedstawienia w wyodrębnionej części sprawozdania z działalności sprawozdanie dot. zrównoważonego rozwoju. Raport ESG stanowi zatem część corocznego sprawozdania spółki z działalności.
Sprawozdanie z działalności zawierające sprawozdanie ze zrównoważonego rozwoju sporządza się wraz ze sprawozdaniem finansowym, co wynika z art. 49 ust. 1 u.r. oraz art. 63r ust. 1 nowelizacji.
Zobacz też: Prawo gospodarcze
Sprawozdanie finansowe, sprawozdanie z działalności oraz sprawozdanie dot. zrównoważonego rozwoju co do zasady jednostka sporządza zatem do dnia 30 marca roku kolejnego (w terminie 3 miesięcy od dnia bilansowego, który zwykle przypada na 31 grudnia). W/w sprawozdania kierownik jednostki składa do sądu rejestrowego w terminie 15 dni od dnia zatwierdzenia rocznego sprawozdania finansowego. Zatwierdzenie sprawozdania finansowego następuje co do zasady do dnia 30 czerwca roku kolejnego (w terminie 6 miesięcy od dnia bilansowego). Czyli, co do zasady, złożenie sprawozdania finansowego, sprawozdania z działalności oraz sprawozdania dot. zrównoważonego rozwoju do KRS następuje do dnia 15 lipca roku kolejnego. Powyższe wynika z art. 49 ust. 1, art. 52 ust. 1 oraz art. 53 ust. 1 u.r. Jeżeli zaś sprawozdanie finansowe nie zostało zatwierdzone w powyższym terminie, sprawozdanie z działalności jest zamieszczane na stronie internetowej jednostki w terminie 15 dni po tym terminie, a także 15 dni po jego zatwierdzeniu.
Źródła:
[1] jednostek organizacyjnych działających na podstawie Prawa bankowego, przepisów o obrocie papierami wartościowymi, przepisów o świadczeniu usług finansowania społecznościowego dla przedsięwzięć gospodarczych, przepisów o funduszach inwestycyjnych i zarządzaniu alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi, przepisów o działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej, przepisów o spółdzielczych kasach oszczędnościowo-kredytowych lub przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, bez względu na wielkość przychodów
[2] Art. 1, Art. 11 ust. 5, Art. 63q ust. 1, Art. 63r ust. 1
[3] ustawa z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 120 z późn. zm.).
[4] jednostek organizacyjnych działających na podstawie Prawa bankowego, przepisów o obrocie papierami wartościowymi, przepisów o świadczeniu usług finansowania społecznościowego dla przedsięwzięć gospodarczych, przepisów o funduszach inwestycyjnych i zarządzaniu alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi, przepisów o działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej, przepisów o spółdzielczych kasach oszczędnościowo-kredytowych lub przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, bez względu na wielkość przychodów.
Szukasz pomocy prawnej w ramach naszych specjalizacji? Zobacz listę usług.
Znamy realia biznesowe, zapewniamy praktyczne rozwiązania dla przedsiębiorców.

Posiadamy wieloletnie doświadczenie procesowe. Na bieżąco reagujemy na zmiany w przepisach prawa. Stawiamy na wiedzę, wysoki poziom naszych usług i dobrą komunikację z Klientami. Zapraszamy do kontaktu.

Blog
To może Cię zainteresować