Dostosuj preferencje dotyczące zgody

Używamy plików cookie, aby pomóc użytkownikom w sprawnej nawigacji i wykonywaniu określonych funkcji. Szczegółowe informacje na temat wszystkich plików cookie odpowiadających poszczególnym kategoriom zgody znajdują się poniżej.

Pliki cookie sklasyfikowane jako „niezbędne” są przechowywane w przeglądarce użytkownika, ponieważ są niezbędne do włączenia podstawowych funkcji witryny.... 

Zawsze aktywne

Niezbędne pliki cookie mają kluczowe znaczenie dla podstawowych funkcji witryny i witryna nie będzie działać w zamierzony sposób bez nich. Te pliki cookie nie przechowują żadnych danych umożliwiających identyfikację osoby.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Funkcjonalne pliki cookie pomagają wykonywać pewne funkcje, takie jak udostępnianie zawartości witryny na platformach mediów społecznościowych, zbieranie informacji zwrotnych i inne funkcje stron trzecich.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Analityczne pliki cookie służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcję z witryną. Te pliki cookie pomagają dostarczać informacje o metrykach liczby odwiedzających, współczynniku odrzuceń, źródle ruchu itp.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Wydajnościowe pliki cookie służą do zrozumienia i analizy kluczowych wskaźników wydajności witryny, co pomaga zapewnić lepsze wrażenia użytkownika dla odwiedzających.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Reklamowe pliki cookie służą do dostarczania użytkownikom spersonalizowanych reklam w oparciu o strony, które odwiedzili wcześniej, oraz do analizowania skuteczności kampanii reklamowej.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Kancelaria Radców Prawnych » Uprawnienia konsumenta oraz quasi – przedsiębiorcy związane z niezgodnością treści cyfrowej lub usługi cyfrowej z umową
Paulina Kosak
Prawa konsumenta

Uprawnienia konsumenta oraz quasi – przedsiębiorcy związane z niezgodnością treści cyfrowej lub usługi cyfrowej z umową

Do tej pory reguły odpowiedzialności za niezgodność towaru z umową kojarzyły się wszystkim z rękojmią uregulowaną w kodeksie cywilnym. Niebawem ma się to zmienić za sprawą nowelizacji ustawy o prawach konsumenta, w których uregulowana zostanie umowa o dostarczanie treści cyfrowej lub usługi cyfrowej wraz z pakietem uprawnień przysługującym konsumentowi za niezgodność takich treści lub usług cyfrowych z umową.

 

Triada uprawnień konsumenta

Konsument (quasi – przedsiębiorca), który uzna, że dostarczona mu treść cyfrowa lub usługa cyfrowa są niezgodne z umową, może:

 

1.       

 

żądać doprowadzenia do zgodności z umową

 

 

2.

 

złożyć oświadczenie o obniżeniu ceny

 

 

3.       

 

złożyć oświadczenie o odstąpieniu od umowy

 

 

Jak widać z powyższego zestawienia, w porównaniu do uprawnień dotyczących rękojmi uregulowanej w kodeksie cywilnym, w przypadku umowy o dostarczanie treści cyfrowej lub usługi cyfrowej nie jest możliwe złożenia oświadczenia o obniżeniu ceny. Konsument (quasi – przedsiębiorca) może skorzystać tylko z tych trzech w/w uprawnień.

Żądanie doprowadzenia do zgodności z umową o dostarczenie treści cyfrowej lub usługi cyfrowej

Zgodnie z treścią projektowanego art. 43k ust. 1 ustawy o prawach konsumenta jeżeli treść cyfrowa lub usługa cyfrowa będzie niezgodna z umową, konsument (quasi – przedsiębiorca) będzie mógł żądać doprowadzenia do zgodności z umową. Jednakże gdyby doprowadzenie do zgodności z umową było niemożliwe albo gdyby pociągało za sobą dla przedsiębiorcy nadmierne koszty, przedsiębiorca będzie mógł odmówić doprowadzenia do zgodności z umową.

Jeżeli jednak przedsiębiorca zdecyduje się doprowadzić treść cyfrową lub usługę cyfrową do zgodności z umową, to powinien uczynić to nieodpłatnie, w rozsądnym czasie i bez nadmiernych niedogodności dla konsumenta, uwzględniając jej charakter oraz cel, do którego jest wykorzystywana.

Złożenie oświadczenia  o obniżeniu ceny albo o odstąpieniu od umowy o dostarczenie treści cyfrowej lub usługi cyfrowej

Stosownie do proponowanego brzmienia art. 43k ust. 3 ustawy o prawach konsumenta, konsument będzie mógł złożyć oświadczenie o obniżeniu ceny lub o odstąpieniu od umowy w razie niezgodności treści cyfrowej lub usługi cyfrowej z umowę w czterech przypadkach, opisanych poniżej:

  1. doprowadzenie do zgodności z umową jest niemożliwe albo wymaga nadmiernych kosztów,
  2. przedsiębiorca nie wykonał obowiązku polegającego na doprowadzeniu treści cyfrowej lub usługi cyfrowej do zgodności z umową, lub z oświadczenia przedsiębiorcy lub okoliczności wyraźnie wynika, że go nie wykona w rozsądnym czasie lub bez poważnych niedogodności dla konsumenta,
  3. brak zgodności z umową występuje nadal, pomimo że przedsiębiorca próbował doprowadzić treść cyfrową lub usługę cyfrową do zgodności z umową,

lub

  1. brak zgodności treści cyfrowej lub usługi cyfrowej z umową jest na tyle istotny, że uzasadnia natychmiastowe obniżenie ceny albo odstąpienie od umowy.

Uprawnienie do odstąpienia od umowy o dostarczenie treści cyfrowej lub usługi cyfrowej w przypadku niedostarczenia treści cyfrowej lub usługi cyfrowej

Inny przypadek uprawnienia do odstąpienia od umowy niż ten, o którym mowa powyżej, przewidziany jest w projektowanym art. 43h ust. 3 ustawy o prawach konsumenta. Na podstawie tego przepisu nie będziemy odstępować od umowy, która jest w jakiś sposób niezgodna z wcześniejszymi uzgodnieniami. W tym wypadku odstąpienie od umowy będzie możliwe, jeśli przedsiębiorca nie dostarczył treści cyfrowych lub usługi cyfrowej. Przesłanką do skorzystania z takiego uprawnienia jest jednak wcześniejsze wezwanie przedsiębiorcy do dostarczenia treści cyfrowych/usług cyfrowych i niedostarczenie ich przed przedsiębiorcę niezwłocznie lub w dodatkowych, wyraźnie uzgodnionym przez strony terminie.

Konsument będzie mógł odstąpić w przywołanej powyżej sytuacji bez wezwania przedsiębiorcy do dostarczenia treści cyfrowej lub usługi cyfrowej], jeżeli:

  1. przedsiębiorca oświadczy, lub z okoliczności wyraźnie wynika, że nie dostarczy treści cyfrowej lub usługi cyfrowej,

lub

  1. konsument i przedsiębiorca uzgodnią lub z okoliczności zawarcia umowy wyraźnie będzie wynikało, że określony termin dostarczenia treści cyfrowej lub usługi cyfrowej miał istotne znaczenie dla konsumenta, a przedsiębiorca nie dostarczył jej w tym terminie

Podstawa prawna

  • Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/770 z dnia 20 maja 2019 r. w sprawie niektórych aspektów umów o dostarczanie treści cyfrowych i usług cyfrowych 
  • Projekt ustawy o zmianie ustawy o prawach konsumenta oraz ustawy – Kodeks cywilny z dnia 1 września 2021 r.

Graphic designed by Freepik from Flaticon https://www.flaticon.com.

Szukasz pomocy prawnej w ramach naszych specjalizacji? Zobacz listę usług.

Znamy realia biznesowe, zapewniamy praktyczne rozwiązania dla przedsiębiorców.

Posiadamy wieloletnie doświadczenie procesowe. Na bieżąco reagujemy na zmiany w przepisach prawa. Stawiamy na wiedzę, wysoki poziom naszych usług i dobrą komunikację z Klientami. Zapraszamy do kontaktu.

splash-1
splash-2
splash-3