Obowiązek informacyjny – ważna zmiana stanowiska UODO
Szanowni Państwo,
zwracamy się do Państwa w związku z najnowszym stanowiskiem Prezesa UODO z dnia 30 czerwca 2020 r. dotyczącym obowiązku informacyjnego – tzw. klauzuli RODO (link do komunikatu: https://uodo.gov.pl/pl/225/1577), która odnosi się do treści przepisów art. 13 i 14 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (RODO)*.
Prezes UODO zajął stanowisko sprzeczne z motywem 14 RODO i uznał, że obowiązek informacyjny należy spełniać w stosunku do członków zarządu i pełnomocników (których przecież dane są jawne i ujawnione w KRS).
Innymi słowy, klauzula która dotąd musiała być zamieszczona w stosunku do osób fizycznych, powinna pojawić się także np. w umowach zawieranych z przedsiębiorcami.
Obowiązek informacyjny – co mówi RODO?
Motyw 14 RODO stanowi wprawdzie, że:
Ochrona zapewniana niniejszym rozporządzeniem powinna mieć zastosowanie do osób fizycznych – niezależnie od ich obywatelstwa czy miejsca zamieszkania – w związku z przetwarzaniem ich danych osobowych. Niniejsze rozporządzenie nie dotyczy przetwarzania danych osobowych dotyczących osób prawnych, w szczególności przedsiębiorstw będących osobami prawnymi, w tym danych o firmie i formie prawnej oraz danych kontaktowych osoby prawnej.
Jak stosować się do interpretacji Prezesa UODO?
Jednak w związku z przyjętą interpretacją Prezesa UODO, z ostrożności (z uwagi na możliwości sankcji, które może zastosować Prezes UODO), zalecamy – do czasu ewentualnej zmiany/doprecyzowania stanowiska przez Prezesa UODO podjęcie następujących działań w przypadku zawierania umów z przedsiębiorcami:
- dołączanie do każdej umowy załącznika w postaci „Klauzuli informacyjnej RODO”
bądź
- dodanie w umowie dodatkowego paragrafu z całą klauzulą RODO
celem spełnienia obowiązku informacyjnego wobec osób podpisujących umowę,
- w przypadku wymienienia w umowie osób właściwych do kontaktu wraz z ich adresem e-mail – wysłanie w dniu podpisania umowy na e-mail tej osoby klauzuli informacyjnej,
- w przypadku późniejszego kontaktu z pracownikiem/przedstawicielem drugiej strony – wysłanie przy pierwszym kontakcie w załączniku klauzuli informacyjnej
bądź
- przygotowanie odnośnika w stopce maila, który będzie odsyłał do klauzuli informacyjnej, która znajduje się w domenie internetowej
bądź
- dodanie klauzuli informacyjnej w stopce mailowej.
Graphic designed by Pixel perfect from Flaticon https://www.flaticon.com:
Szukasz pomocy prawnej w ramach naszych specjalizacji? Zobacz listę usług.
Znamy realia biznesowe, zapewniamy praktyczne rozwiązania dla przedsiębiorców.
Posiadamy wieloletnie doświadczenie procesowe. Na bieżąco reagujemy na zmiany w przepisach prawa. Stawiamy na wiedzę, wysoki poziom naszych usług i dobrą komunikację z Klientami. Zapraszamy do kontaktu.
Blog
To może Cię zainteresować