Korzystanie z konkurencyjnej nazwy firmy w kampanii reklamowej

Przedsiębiorcy w dobie wszechobecnego Internetu aktywnie korzystają z kampanii reklamowych internetowego giganta jakim jest Google (kampanie Adwords), chcąc dotrzeć do jak największej liczby odbiorców. Stosują przy tym tzw. słowa kluczowe po wpisaniu których ich reklama pojawia się w wynikach wyszukiwania. Co jednak w sytuacji gdy takim słowem kluczowym jest nazwa konkurencyjnej firmy? O tym dzisiejszy wpis.

Nie powinno ulegać wątpliwości, że takie zachowanie budzi wątpliwości i może być rozpatrywane w perspektywie czynu nieuczciwej konkurencji. Jeden przedsiębiorca, chcący trafić do klienta, korzysta z oznaczenia konkurencyjnego innego przedsiębiorcy, które w dodatku może być zastrzeżonym znakiem towarowym.

Sprawa taka była przedmiotem oceny Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej, który w sprawie C-323/09 Interflora uznał tę praktykę za dozwoloną, choć zastrzegł, że muszą być przy tym spełnione określone warunki.

Zdaniem Trybunału, właściciel znaku towarowego może zakazać wykorzystywania tego słowa w kampanii reklamowej innej firmy, tylko jeśli używanie tego znaku przez tę inną firmę może mieć negatywny wpływ na pełnioną przez znak towarowy funkcję oznaczenia pochodzenia w taki sposób, że reklama nie pozwala lub z trudnością pozwala właściwie poinformowanemu i dostatecznie uważnemu internaucie na zorientowanie się, czy towary lub usługi, których dotyczy reklama, pochodzą od właściciela znaku lub z przedsiębiorstwa powiązanego z nim, czy też przeciwnie od osoby trzeciej. Chodzi więc o to żeby taka reklama nie mogła wprowadzać w błąd użytkowników, co do faktu, kto w rzeczywistości jest reklamodawcą. Z przykładem reklamy wprowadzającej w błąd będziemy mieli do czynienia m.in. w sytuacji gdy w treści tej reklamy pojawi się wprost oznaczenie konkurencyjnego przedsiębiorcy.

Reasumując, dopuszczalne jest, w ramach kampanii reklamowej z wykorzystaniem słów kluczowych, korzystanie z oznaczenia cudzej firmy jeżeli sama reklama nie wprowadza w błąd co do tego kim jest reklamodawca.

Podstawa prawna:
Ustawa z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn (Dz.U. z 2018 r., poz. 644)

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *